Från den 23 oktober blir det enklare att ta hand om din hälsa direkt i Kry-appen.
- Förnya recept med bara några klick, oavsett var i Sverige du befinner dig.
- Lediga tider direkt i Kry-appen – nya tider på vårdcentralen släpps varje dag för att du ska få vård när du behöver det.
- Ha full överblick över dina digitala besök – samla alla inbokade möten med din läkare eller sjuksköterska på vårdcentralen direkt i Kry-appen.
- Boka vaccinationstid på vårdcentralen snabbt och smidigt.
När du bokar tid på vårdcentralen genom Kry-appen får du träffa en sjuksköterska eller läkare. Vem du får träffa beror på hur vi bedömer att vi bäst kan hjälpa dig. Besök du bokar i Kry-appen är kortare än vanliga besök, så om det behövs bokar vi in ett uppföljningsbesök.
På ett uppföljningsbesök bokas du in till den vårdpersonal som bäst kommer kunna hjälpa dig med dina besvär.
Inbokade digitala läkarbesök
Om din läkare bokar in dig på ett digitalt besök eller återbesök, kommer mötet ske i Kry-appen (tidigare skedde detta via portalen Doctrin).
Det är viktigt att du laddar ner Kry-appen inför ditt möte. När du har laddat ner appen och skapat en profil kommer du även få notiser i mobilen när ditt möte kommer ske.
Du kan inte själv boka in nya digitala möten med din läkare. Enbart en vårdpersonal på din vårdcentral kan boka in mötet.
Receptförnyelse
Som listad patient på en av våra vårdcentraler får du direkt möjlighet att snabbt förnya dina recept i Kry-appen – helt kostnadsfritt. Du kan förnya dina recept var i Sverige du än befinner dig.
Du får en notifikation i appen när din förfrågan har godkänts. Ibland krävs ett videosamtal eller en fysisk undersökning innan vi kan förnya ditt recept.
När din receptförnyelse har blivit godkänd är receptet ofta klart att hämtas ut inom en timme. Du kan hämta ut det på valfritt apotek.
Du som inte är listad och medlem kan fortfarande få läkemedel utskrivet vid behov genom att få en läkarbedömning via ett videosamtal.
Lediga tider på vårdcentralen varje dag i Kry-appen.
Du som vill besöka vårdcentralen samma dag kan boka tid direkt i Kry-appen. Vi släpper nya bokningsbara tider varje morgon kl 7.00 i appen. Du kan boka tid på alla våra vårdcentraler i hela Sverige.
När du bokar tid i Kry-appen får du träffa en sjuksköterska eller läkare. Vem du får träffa beror på hur vi bedömer att vi bäst kan hjälpa dig, vilket innebär att vi inte kan garantera att du får träffa din fasta läkarkontakt. Besök du bokar i Kry-appen är kortare än ett vanligt besök, och vid behov bokar vi in ett uppföljande besök på den tid som passar dig bäst, ibland fysiskt ibland digitalt.
På ett uppföljningsbesök bokas du in till den vårdpersonal som bäst kommer kunna hjälpa dig med dina besvär.
Vaccinationsbokning
Du kan boka tid för de vanligaste vaccinen i Kry-appen. Tiden du bokar är ungefärlig och väntetider kan därför förekomma. Kom gärna till vårdcentralen 15 minuter innan din bokade tid.
Vi kan ta emot upp till 4 personer samtidigt. Du får välja hur många personer som ska vaccinera sig vid samma tillfälle när du bokar tid.
Från vecka 43 kommer patienter kunna boka in sig på TBE vaccination.
Man kan vaccinera sig mot följande vaccin: TBE, hepatit, pneumokocker och vattkoppor direkt via Kry-appen.
Ring oss för tidsbokning
Vill du ha en senare tid?
Du är alltid välkommen att ringa oss på:
Vårdcentralen i Luleå: 0920-40 22 90
Vårdcentralen i Sävast: 0921-588 00
Ring vårdcentralen Luleå Ring vårdcentralen Sävast
BVC och MHV
Från och med onsdag den 23 oktober kan du hantera flera vårdärenden direkt i Kry-appen.
Behöver du rådgivning eller vill boka, ändra eller avboka tid för BVC eller MHV? Ring oss på:
Vårdcentralen i Luleå: 0920-40 22 90
Vårdcentralen i Sävast: 0921-588 00
Vanliga frågor och svar
Hur laddar jag ner Kry-appen?
För att ladda ner Kry-appen, sök efter "Kry" i App Store på din iPhone eller iPad, eller i Google Play på din Android-enhet. Appen är gratis att ladda ner och låter dig söka vård, hantera ärenden och boka tider med legitimerad vårdpersonal.
Steg för att ladda ner appen:
- Öppna din appbutik: Gå till App Store om du har en iPhone eller iPad, eller Google Play om du har en Android-enhet.
- Sök efter Kry: Använd sökfältet för att hitta "Kry".
- Ladda ner appen: Klicka på "Hämta" eller "Installera" för att ladda ner och installera appen på din enhet.
Sök vård:
- Hur loggar jag in?
Logga in: Öppna appen och logga in med ditt Mobila BankID.
Registrera dig: Om du är ny användare får du möjlighet att registrera dig som användare genom att ange ditt telefonnummer och e-postadress.
Vad är skillnaden mellan kortare besök och vanliga mottagningsbesök?
När du bokar en tid i Kry-appen får du träffa en läkare eller sjuksköterska samma dag. Vem du får träffa beror på hur vi bedömer att vi bäst kan hjälpa dig. Besök du bokar i Kry-appen är kortare än vanliga besök, så om det behövs bokar vi in ett uppföljningsbesök.
För en senare tid och tidsbokning är du välkommen att ringa oss på:
Vårdcentralen i Luleå: 0920-40 22 90
Vårdcentralen i Sävast: 0921-588 00
Vad gäller för BVC och MHV?
Från och med onsdag den 23 oktober kan du hantera flera vårdärenden direkt i Kry-appen.
Behöver du rådgivning eller vill boka, ändra eller avboka tid för BVC eller MHV? Ring oss på:
Vårdcentralen i Luleå: 0920-40 22 90
Vårdcentralen i Sävast: 0921-588 00
Hur kontaktar jag vårdcentralen direkt?
Du är alltid välkommen att ringa oss på:
Vårdcentralen i Luleå: 0920-40 22 90
Vårdcentralen i Sävast: 0921-588 00
Vad måste jag veta inför min vaccination?
Kom ihåg att ta med giltig legitimation. Ta även med din gula vaccinationsbok om du har en.
Det är vanligt att få milda biverkningar efter en vaccination. Du kan till exempel känna dig öm där du fått vaccinet, trött och febrig. Boka därför gärna din vaccination en dag då du har möjlighet att ta det lugnt och vila efteråt.
Vad innebär det att lista sig?
Att lista sig innebär att du väljer att tillhöra en vårdcentral. När du väljer oss kan vi erbjuda dig ännu mer. Regionala skillnader i vårdutbudet kan förekomma, du är alltid välkommen att kontakta din vårdcentral för att veta vad som gäller för dig.
Hur avbokar eller ombokar jag mitt besök?
Om du inte kan komma på besök är det viktigt att du avbokar i Kry-appen eller ombokar ditt besök genom att ringa vårdcentralen. Avbokar du senast 24 timmar innan besöket tas ingen avgift ut. Avbokning senare än 24 timmar eller uteblivet besök kan medföra avgift, men besök samma dag kan avbokas utan kostnad.
Vårdcentralen i Luleå: 0920-40 22 90
Vårdcentralen i Sävast: 0921-588 00