Hoppa till innehållet
27 april 2023

Arbetsmiljö - människorna och platsen

Den 28 april är den Internationella Arbetsmiljödagen, en årlig kampanjdag instiftad av FN för att främja ett säkert och hälsosamt arbetsliv. Arbetsmiljöingenjören Sanne Nyström passar på att lyfta sina tankar runt arbetsmiljö.

Arbetsmiljö som begrepp upplevs av många ofta ganska diffust och svårt och kanske till och med lite tråkigt. Vad är det som är arbetsmiljö egentligen? I grund och botten är det allt som påverkar oss på arbetsplatsen, allt vi gör, upplever och pratar om. I många fall arbetar man med arbetsmiljön utan att faktiskt tänka på att det är arbetsmiljö, uppger Sanne Nyström:

 - Vi brukar säga att arbetsmiljön består av två huvuddelar; platsen, och människan.

 

 

 

Platsen eller arbetsplatsen, förklarar Sanne, är den fysiska arbetsmiljön och handlar om till exempel säkerhet, buller, belysning, vibrationer, belastningsergonomi och andra fysiska hälsorisker.

Den andra delen handlar om oss människor och hur vi beter oss tillsammans. Här handlar det till exempel om organisation och ledarskap, arbetsbelastning, målbilder och krav, men också om den sociala arbetsmiljön som hur vi uppträder mot och interagerar med varandra, trivsel, delaktighet och möjlighet till återhämtning.

 - Tänker man utifrån de här två dimensionerna så har man en bra utgångspunkt i sitt arbetsmiljöarbete.

Ofta är brister i den fysiska arbetsmiljön lättare att identifiera och hantera, då den många gånger är påtaglig: dålig belysning, höga ljud och skaderisker exempelvis. Svårare blir det när man kommer till ledarskap, arbetsplatskulturer och trivsel. Där blir det genast betydligt mer utmanande för de flesta, säger Sanne.

 - Det är därför som medarbetarsamtalen är så viktiga. Det är där som en arbetstagare får sitta själv med sin chef och kan lyfta just arbetsmiljöfrågor som man kanske annars inte vågar eller vill prata öppet om. Det är det medarbetarsamtalen är till för, inte enbart för att prata måluppfyllnad och utveckling.

Ibland kan det vara svårt att veta hur man ska prata om, och närma sig svåra arbetsmiljöfrågor. Här kan Hermelinen Företagsservice fungera som ett stöd och ge konkreta verktyg.

 - På Hermelinen Företagsservice arbetar vi för hållbara arbetsplatser och hållbara liv. Det innebär att vi hjälper företag och organisationer, oavsett behov och i vilken fas de befinner sig i, att arbeta mer hälsofrämjande och förebyggande snarare än bara i efterhjälpande.

En dålig arbetsmiljö påverkar både på individ, grupp och organisationsnivå negativt. Det kostar både i välmående och hälsa men även i pengar, något som forskning vid Uppsala universitet visar. Produktionsbortfall kopplat till en medarbetares prestation på grund av arbetsmiljöproblem ligger mellan 20 och 40 procent, vilket innebär att 12 till 16 timmar går förlorade varje vecka.

 

Så vårt grundtips är att lägga ett stort fokus på människan och platsen, men framförallt att göra det tillsammans med varandra. Då jobbar man aktivt med arbetsmiljön och sparar både tid och pengar!

NIPT-tester allt mer efterfrågat
NIPT-tester allt mer efterfrågat
2 maj 2024

På Hermelinen Specialistvård erbjuds gravida NIPT-test. Testet utförs mellan fullgångna...

Att växa kräver mod – vi har alltid vågat
Att växa kräver mod – vi har alltid vågat
29 april 2024

Hermelinens vision leder oss alla framåt, att vara ett företag som våra barn är stolta över och...

Läkaren som alltid står på barnens sida
Läkaren som alltid står på barnens sida
29 april 2024

Egentligen skulle Göran Stjärnholm blivit ingenjör. Men ganska snabbt förstår man att räta...

By Formsmedjan. Powered by Yago